Bridge                                                                         🏠
 
Het spel bevat 52 kaarten en wordt gespeeld met 4 spelers. Elke speler zit op een windrichting. Dmv bieden informeer je je partner over de kaarten die je in je hand hebt.
 
Doel                                                                           🏠
Het doel van het spel is om samen met je partner tot een zo hoog mogelijk bod te komen. Een bod is het aantal slagen (plus 6)  dat je denkt in 1 kleur te kunnen maken. Voorbeeld: het bod 4 harten zegt ik denk samen met mijn partner 10 slagen te maken.Het bieden gaat met de klok mee. Een bod hangt af van het aantal punten dat je kaarten vertegenwoordigt en het aantal kaarten dat je in 1 kleur hebt. Het bieden gaat met de klok mee. De plaatjes in het kaartspel hebben punten:
 
Aas 4 punten, Koning 3 punten, Vrouw 2 punten en Boer 1 punt.
 
De kleuren in het spel hebben ook een volgorde. Klaveren ♣️  is de laagste kleur gevolgd door Ruiten️♦️. Hierna volgen de “hoge kleuren” Harten ♥️ en Schoppen ♠️. Het is ook mogelijk om alle kleuren even belangrijk te verklaren door een bod van Sans Atout. Uiteraard kan je ook zeggen dat  je niks hebt en dat is PAS.
 
Bieden                                                                         🏠
Hoe hoger het bod hoor meer punten zijn te verdienen. Als je het geboden bod niet haalt dan gaan er punten naar de tegenpartij. Het hoogste bod is 7 ♣️♦️♥️♠️ SA. Dit wordt groot slem genoemd en houdt in dat je alle slagen (13) maakt. Hiervoor zijn samen met je partner > 37 punten nodig. Een klein slem is alle slagen min 1 (12) levert ook veel punten op en kan je bieden als je samen met je partner > 33 punten hebt. Een ander bod is de manche dit is 10 slagen of meer in een hoge kleur (♥️♠️) of 11 slagen in een lage kleur (♣️♦️).  Biedingen op 1,2 of 3 niveau leveren niet veel punten op. Een uitzondering is 3 SA, dit zijn 9 slagen en krijgt ook de honorering van een manche. Een manche biedt je vanaf 25 punten en is 5♣️♦️ of 4♥️♠️.
 
Door een bod uit te brengen geeft je informatie aan je partner (maar ook aan de tegenpartij). In eerste instantie ga je op zoek naar de FIT (samen met partner 8 kaarten van 1 kleur)
 
De gever mag als eerste een bod uitbrengen. Er zijn verschillende systemen om informatie tussen partners uit te wisselen. Dit verhaal gaat over het systeem 5 kaart hoog.
 
Spelen                                                                        🏠
 
Het spelen gaat als volgt degene die als eerste de kleur heeft geboden wordt de leider van het spel. Zijn partner wordt dummy en zal zijn kaarten open op tafel leggen nadat degene die voor hem in de volgorde zit is uitgekomen. De kleur die gespeeld wordt moet meegelopen worden. Als je die kleur niet hebt mag je troeven, hoeft niet.
 
Uitkomen                                                                   🏠
 
Algemeen
Uitkomen met een plaatje belooft ook onderliggende plaatje
Kleintje belooft plaatje
Uitkomen met een middenkaart (9-8-7))zegt mijn kaart is niet veel soeps
Start in een troef contract nooit onder een Aas vandaan
Start niet met een door de tegenpartij geboden kleur tenzij….
Uitkomen bij SA
Uitkomen met een lange kleur
Uitkomen in de kleur van de partner
Uitkomen van een serie van een korte kleur (3-krt)
Uitkomen in een troef contract
Uitkomen van een Aas Heer combinatie
Uitkomen met een singleton
Uitkomen van een solide serie (3 aaneengesloten plaatje)
Uitkomen in partners kleur
Uitkomen van een korte serie (2 honneurs)
 
Speelplan maken                                                      🏠
 
Speelplan bij SA contract
Vaste slagen tellen(slagen die je achter elkaar kunt maken)
Vaststellen hoeveel slagen je te kort komt
Kijken in welke kleur je slagen kunt ontwikkelen
Op de meest aantrekkelijke werkkleur afgaan
Speelplan maken bij een troef contract
Stel vast hoeveel slagen je zult verliezen
Tel per kleur hoeveel slagen je zult verliezen
Stel vast hoeveel verliezers je te veel hebt
Ga kijken hoe je de verliezers kan wegwerken
Extra winners in de dummy kunnen verliezers in de hand weg werken
 
Signaleren                                                                 🏠
 
AF:
Speel een lage kaart
 
AAN:
Speel een hoge kaart
 
Lavinthal signaal
Partner gooit op jouw uitkomst van een Aas een hoge midden kaart (troef telt niet mee)
Partner vraagt kom terug met je hoogst overgebleven kaart in die kleur
 
Partner gooit op jouw uitkomt van een Aas en lage midden kaart (troef telt niet mee)
Partner vraagt komt terug met je laagst overgebleven kaart in die kleur
 
Tips                                                                            🏠
 
Derde man doet wat hij kan, maar niet hoger dan nodig is.
Tweede hand laag
Speel partners uitkomstkleur terug (zie lavinthal signaal)
Honneur op honneur